Никола Вапцаров, Бойка Вапцарова и Стоян Сотиров, на Великден в Черепишкия манастир, 1939 г. / снимка: БАН
Черепишкият манастир се слави със своята богата история и красива природа. Известно е, че Алеко Константинов, като основоположник на масовия туризъм у нас, организира екскурзия до Черепиш. Той не впечатлява с мащабност и размери, за сметка на това, спокойствието в него е завладяващо. Алеко Константинов го описва така:
„А хубав е наистина; Боже, колко е хубав този пусти Черепишки манастир! Извивките на шумящия Искър, притиснат от едната си страна със зелени и разцъфтели лесисти хълмове, препълнени със славеи; от другата страна притиснат от надвиснали разноцветни и разноформени гигантски скали, изпъстрени с пещери… (от пътеписа „В българска Швейцария“).
Манастирът и красивата околност са вдъхновили и прочутия унгарски географ, пътешественик, художник и разузнавач пътешественик Феликс Каниц. Той с право описва и нарича тази магия „Най-красивото място“. Toй също бил пленен от красотата на Стара планина край гара Черепиш. Той също е описал в трудовете си целия район и го е изрисувал в три гравюри.
Като министър на просветата в манастира отсяда и народният поет Иван Вазов и се настройва на поетична вълна. Близо до стария храм се намира и сградата, където спят монасите, а до нея надпис – „любимата тераса на патриарха на българската литература Иван Вазов“. Именно в този манастир той е написал „Една българка“.
През 1939 г. това свято място, свързано с много легенди за Шишманови воини и Ботеви четници, посещава и Никола Вапцаров. На 8 април той, съпругата му Бойка, журналистът Антон Попов (Дончо) и художникът Стоян Сотиров слизат на малката черепишка гара, за да прекарат три незабравими великденски дни. Знаех предварително за този излет с Вапцаров до Черепишкия манастир и като човек от Врачанския край исках да науча нещо повече за него.
Като кореспондент на Българското национално радио във Враца през 1978 г. посетих Бойка Вапцарова в дома й. По онова време тя работеше в Института за литература, където завеждаше кабинета „Никола Вапцаров”. Тогава току-що беше излязла и нейната книга „Никола Вапцаров. Летопис за живота и творчеството му”. На моя въпрос дали си спомня за излета до Черепишкия манастир Бойка Вапцарова съвсем непринудено заразказва:
– Очаквахме с интерес тази екскурзия. За нея се бяхме подготвили добре. След като се настанихме в спалните на духовното училище (учениците бяха във ваканция за празниците) Кольо и Дончо пожелаха да се разходим до мястото, където баба Илийца, героинята от разказа на Вазов „Една българка”, е преминала река Искър със своето болно внуче…
Героизмът на баба Илийца събужда патриотичните чувства на двамата приятели и те започват разговор за своите майки, баби и сестри, за своите съседки, които са оказвали помощ на комитите в борбата с поробителите. Тази тема особено много вълнува Вапцаров, който дълго време обмислял план за написването на поема, посветена на Илинденското въстание. После отново се връщат към творчеството на Иван Вазов. Като ученик в машинното морско училище във Варна Вапцаров е бил влюбен в поезията на Яворов и го е боготворял. Към Вазов той е имал по-резервирано отношение, което споделя и пред своя учител по литература Георги Георгиев. И двамата спорят. Този спор повлиява на бъдещия поет да промени отношението си към Иван Вазов в положителна насока. На матурата Вапцаров се явява доброволно за по-висока оценка и за отговора си получава поздравления от своя учител.
Сам Антон Попов по време на екскурзията изразил възхищението си от народния поет с думите, че е особен вид щастие човек да участва като Вазов във велики събития на народа, а после с неподражаемо майсторство да пресъздаде всичко в художествена форма.
На следващия ден групата се отправя към Лютиброд, известен със своята приказна природа. Отвред над него се извисяват отвесно бели като вар скали, които от двете страни прегръщат Искъра, а в тях – като тъмни пробойни в скалите се забелязват безброй пещери. В далечината към Мездра в Балкана величествено се издигат Ритлите. До тях Рашов дол нашепва предания и легенди… За това пътешествие навремето Стоян Сотиров си спомня:
– Не мога да забравя възторга, младежкия жар на Бойка, Кольо и Дончо. И сега пред мен израстват тримата, хванати под ръка един за друг, да маршируват по шосето и да пеят бойки и възторжени песни. Удивяваха ме със своя оптимизъм, особено Кольо и Дончо.
Със себе си художникът Стоян Сотиров носел и фотоапарат. Той направил няколко снимки на Никола Вапцаров и Бойка. Вапцаров също се проявявaл като фотограф. Негова е снимката на Бойка заедно със Стоян Сотиров и Антон Попов. Още преди това, като ученик във Военноморското училище във Варна, той е притежавал фотокамера и е знаел как да борави с подобна техника. Това личи и от снимката, която той прави на компанията на така наречената Алекова скала, която се намира недалеч от Шишманова пещера, край шосето Мездра-Елисейна. Долу край Искъра са сградите на Черепишкия манастир. Снимка на групата, пред входа на църквата в Черепишкия манастир прави и Антон Попов.
– И аз снимах! – с лека въздишка си спомни при нашата среща Бойка Вапцарова. – Кольо и Дончо се покачиха на едно дърво, почти надвесено над реката, но във фотографията те бяха по-опитни от мене.
Въобще, като прелиствам албума със снимките от Черепиш, повечето сме все трима, а четвъртият щрака с фотоапарата. За тази екскурзия Кольо се беше подготвил специално с голф и с вълнена фанела, с копчета на лявото рамо и малко джобче.
През 1940 година, по време на великденските празници, Вапцаров и Бойка, заедно със Стоян Сотиров и Антон Попов, отново посещават Черепишкия манастир. Заедно с тях този път излизат и М. Сматракалев, К. Николов, Т. Янев, Г. Абаджиев и някои от техните съпруги. Обаче времето е дъждовно и групата остава малко разочарована от своя туристически поход. Не е известно дали този излет е бил „документиран” с фотографии и дали самият Никола Вапцаров отново е опитал своето фотографско майсторство.
Сегашните постройки на манастира са от 19 век, а иконите са творби на тревненския зограф Витан. В манастира известно време е намирал приют Софроний Врачански. По-късно в него са се срещали революционните комитети на Врачанско и Белоградчишко.
Източник: kartanavremeto-vratsa.org – Килил Андровски / Свети места, 2009