Фестивалът на Софийската опера „Опера на върховете – Белоградчишки скали“ продължава с два спектакъла на операта „Медея“ от Луиджи Керубини на 9 и 10 август, за която специално пристигна режисьорът Марко Гандини.
Вземете билети тук: https://www.operasofia.bg/repertoire/767
„Моята цел е да построя възможно най-добре сценичното и експресивно представяне на всички елементи, сценография, светлина, костюми, актьорско представяне, вокално изпълнение в един израз, на който публиката да може да се наслади и да се възхищава максимално. Наслаждавайки се на прекрасната музика на Керубини, да стане свидетел на благородно и страстно представяне, филтрирано още по-добре от красотата на музиката“ – разкрива концепцията си Марко Гандини, който дълги години е работил с една от легендите на оперната режисура Франко Дзефирели. „За мен беше съвсем естествено да се заема с тази красива творба, тъй като съм голям почитател на музикалния стил от тази епоха и като цяло се възхищавам на всички аспекти на изкуството в историческия момент, в който е творил Керубини“, допълва Гандини.
Българската премиера на тази изключителна творба се състоя на 23 февруари и беше възторжено посрещната от публиката. Великолепният декор на Андреа Токио, пищните костюми на модния дизайнер Марио Диче и експресивната режисура на Марко Гандини, превъзходната музикална работа на диригента Франческо Роза, както и вдъхновената интерпретацията на солистите, хора, балета и оркестъра на националната опера превърнаха спектаклите в абсолютен триумф на оперното майсторство.
В спектаклите на 9 и 10 август ще пеят Габриела Георгиева и Лилия Кехайова – Медея, Даниел Дамянов и Даниел Острецов – Язон, Стефан Владимиров и Яни Янисис – Креон, Станислава Момекова и Диана Василева – Глауче, Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева – Нерис.
Франческо Роза отново ще дирижира оркестъра и хора на Софийската опера.
„Ролята на Язон е предизвикателство за пеене и игра. Има много красива ария и невероятни дуети с Медея. Като цяло ролята е много мелодична, но същевременно поставя драматични предизвикателства пред певеца. Радвам се, че имам възможността да я изпея в Софийска опера и балет“, каза Даниел Острецов.
Чуйте поканата на Даниел Острецов във ТУК.
Чуйте поканата на Даниел Дамянов във ТУК.
„Образът е много богат и тук вече дава възможността да изразя моите усещания. Тя освен този драматизъм носи и лиризъм, за да може да бъде майка, да бъде любяща съпруга, да манипулира Язон, за което се изисква по-лирично пеене. В момента това е много интересен чисто вокален път за мен като певица“ – казва Лилия Кехайова, която ще влезе в ролята на Медея.
Чуйте поканата на Лилия във ТУК.
„Нерис е ако мога да кажа поддържаща роля на фона на чудовищната партия на Медея. Нерис е много по-лирична. Тя е контрапункта на Медея. Тя е олицетворение на болката“ – смята Виолета Радомирска.
Чуйте поканата на Виолета ТУК.
Преглед
Луиджи Керубини – знаменит педагог и най-значителният композитор от епохата на Великата френска революция. По произход италианец, той твори през по-голямата част от живота си във Франция и играе важна роля за развитието на френската героична опера. Най-значимите му творби са опери и духовна музика. Бетовен смята Керубини за най-великия от своите съвременници. Неговите опери са възхвалявани и интерпретирани от Росини, Шуман, Вагнер и Глинка, които високо ценят цялото му творчество. Керубини умира на 82 години като директор на Парижката консерватория. Още приживе съставя каталог на произведенията си, който е издаден година след смъртта му.
Керубини написва 21 опери, от които 11 опери сериа и 10 комични. Най-известните от тях са „Лодоиска“ и „Медея“. Първата, защото е играна 200 пъти за един сезон, а втората – заради паметната постановка във Флоренция през 1953 г. с участието на Мария Калас, както и следващите й превъплъщения. Прочутият филм на Пиер Паоло Пазолини с Калас в главната роля е без музиката на Керубини, но засилва интереса и към оперното произведение.
„Медея“ е по либретото на Франсоа-Беноа Хофман (псевдоним на Никола Етиен Фрамери) е базирано на трагедията на Еврипид за Медея и на едноименната пиеса от Пиер Корней. Действието се развива в древния град Коринт.
Премиерата на операта е на 13 март 1797г. в Париж, но първоначално френското общество посреща доста хладно новата творба. По-късно „Медея“ е посрещната значително по-благосклонно и често е аплодирана от френските благородници. Операта претърпява пет версии в периода 1800-1865 г. Последната, шеста, е от началото на 20 век, когато операта е преведена на италиански език за премиерата в „Ла Скала“ през 1909 г. В този вариант устният диалог е заменен с речитативи, които не са разрешени от композитора. В последните години редица оперни театри се връщат към оригиналната версия на Керубини.
****************************
Синопсис
Медея
Опера в три действия от Луиджи Керубини, либрето от Франсоа-Беноа Хофман по едноименните трагедии на Еврипид, Сенека и Пиер Корней.
Премиерата е на 13 март 1797 г. в театър „Фейдо“, Париж.
Действащи лица:
Язон, водач на Аргонавтите – тенор;
Медея, негова съпруга – сопран;
Нерис, нейна приближена – контраалт;
Креонт, цар на Коринт – бас;
Глауче, негова дъщеря – сопран;
Прислужници;
Капитан;
Предистория
За да открадне Златното руно по време на похода на аргонавтите, Язон получава помощ от Медея. По този начин тя предава семейството си. Двамата заедно напускат Колхида и тя става негова съпруга. Двамата имат две деца.
Съдържание
Действието се развива в Коринт.
Първо действие
В двореца на цар Креонт
Дъщерята на Креонт, цар на Коринт, Глауче завършва подготовката за сватбата си с Язон, подпомагана от две прислужници (O Amore, vieni a me! Fa cessar questo duol;). Любовта си към Глауче засвидетелства и Язон (Or che piu non vedro quella sposa crudele…). Той е отхвърлил Медея, могъща магьосница и негова бивша съпруга. Народът на Коринт иска смърт за Медея, но тъй като тя се е скрила, заплашва да погуби децата ѝ. Креонт уверява Язон, че ще пази децата му, за да не страдат от грешките на родителите си.
Пристигат аргонавтите, за да поднесат поздрави на младоженците и разстилат в краката им Златното руно, което са откраднали от Колхида. Медея успява да влезе в двореца на Креонт и там среща Язон, когото моли да се върне при семейството си (Falsa è la tua parola… Dei tuoi figli la madre…). Когато той отказва, тя го проклина и се заклева да отмъсти.
Второ действие
В двореца на Креон
Медея възнамерява да отмъсти, въпреки че Нерис, нейната слугиня, я кара да напусне Коринт (Medea, o Medea!… Solo un pianto con te versare,). Креонт също нарежда на Медея незабавно да напусне града, но тя го моли и получава разрешение да прекара още един ден с децата си. Тя отново среща Язон. Двамата си припомнят щастливите моменти от своята любов. Тя иска да вземе със себе си децата, но Язон не позволява и обещава, че до мига на нейното отпътуване те ще бъдат с нея. Накрая Медея заповядва на слугинята си да занесе на Глауче наметалото и диадемата, които е получила като подарък от Аполон, а след това да доведе децата ѝ.
Трето действие
Сцената се развива между двореца и храма
Нерис, заедно с двете деца, се връща при Медея и казва, че е предала даровете. Медея я моли да се погрижи за синовете ѝ (Del fiero duol che il cor mi frange,..) Чуват се гласове и оплаквания: Креонт и Глауче са починали, защото даровете на Медея са били отровни. Разярената тълпа се втурва към Медея, но тя с Нерис и децата се укрива в храма. Язон се опитва да я спре, но Нерис излиза шокирана, казвайки, че Медея е убила децата им в храма. Тогава се появява самата Медея, която все още държи кървавия кинжал. „Отивам при свещената река. Сянката ми ще те чака там“, казва тя на Язон и влиза в храма, който е обхванат от пламъци.
Прочути арии от операта
Първо действие
Глауче
O Amore, vieni a me! Fa cessar questo duol;
Язон
Or que più non vedrò
Креонт
Qui tremar devi tu, donna rea, empia maga!
Медея
Falsa è la tua parola… Dei tuoi figli la madre…
Второ действие
Нерис
Medea, o Medea!… Solo un pianto con te versare,
Трето действие
Медея
Del fiero duol che il cor mi frange,
Очакваме ви в природната прегръдка на Белоградчишките скали за първи път с възхитителната опера на Луиджи Керубини „Медея“!
Източник: Софийска опера и балет