От връх Околчица до с. Лютиброд

Природен феномен “Ритлите” | снимки: ПП “Врачански Балкан”

Природен парк „Врачански Балкан“ e подготвил за любителите на планината много обозначени маршрути – те са разделени на познавателни и туристически, както и такива за велосипедисти. Познавателните като правило са по-леки, а за туристическите трябва да сте добре подготвени и е препоръчително да има водач. Това може да е човек, който вече е минавал по маршрута или има опит с планинския туризъм. Дори и за лесните маршрути трябва да имате подходяща екипировка – удобни обувки, непромокаемо яке или дъждобран, вода и високоенергийна храна. За туристическите маршрути са задължително обувки, даващи стабилност на глезена и силно препоръчваме да вървите с щеки. Помагат много в стръмнините и спасяват от падане, подхлъзване и дори счупени крайници.

Някои от маршрутите на парк „Врачански Балкан“ могат да се комбинират – туристическият „Околчица-Погледец-Рашов дол-Люти брод“ се минава за три часа. Крайната му точка е с. Лютиброд, от което тръгва екопътека „Белите скали“. Тя е оценена като „лесна“ и се минава за 1 час до древното селище Коритенград. Препоръчваме маршрутите да не се минават при снежно, силно мъгливо и бурно време. Описанието и препоръките за всяко от трасетата са от дирекция на парк „Врачански Балкан“.

Местност "Рашов дол"

Туристически маршрут „Вр. Околчица-м. Погледец-м.Рашов дол-с.Лютиброд“

Изходен пункт: хижа Околчица

Време за преминаване на маршрута: 3 часа

От паметника до вр. Околчица се тръгва по шосето за Враца. След около 40 мин. се отбива вляво и през обширно карно поле покрай кошара пътеката спуска към м. Погледец, където е построена беседка. Спускането продължава през м. Кривульо и покрай заслона „Погледец“, като се пресичат серпентините на шосето и при характерен остър завой на шосето (Панковата крива) се отклонява вдясно. Продължава се към м. Промката, откъдето следва стръмно спускане към м. Рашов дол. По широка алея се излиза на шосето от с. Лютиброд за Враца, пресича се жп линията и покрай скалното образувание Ритлите се слиза в с. Лютиброд.

Екопътека „Белите скали“

Време за преминаване на маршрута – 1 час.

Изходен пункт: с. Лютиброд
Край: древното селище Коритенград
Достъп: с автомобил на 27 км от гр. Враца по Искърското дефиле в посока София
Трудност: лесен
Сезон: пролет-есен

Маршрутът започва при моста над р. Искър в с. Лютиброд. По него има изградени кътове за отдих и информационни табели за историята на селото. Преминава се покрай историческата местност Рашов дол, останки от средновековна църква от 12-14 век, раннохристиянска базилика от 5 век и древното селище Коритенград.

Още идеи за маршрути и информация за парка може да намерите на страницата му: http://bit.ly/1MnMydJ